5 sterren hotel - Reisverslag uit Budapest XII. kerület, Hongarije van Alenka Wels - WaarBenJij.nu 5 sterren hotel - Reisverslag uit Budapest XII. kerület, Hongarije van Alenka Wels - WaarBenJij.nu

5 sterren hotel

Blijf op de hoogte en volg Alenka

06 Augustus 2012 | Hongarije, Budapest XII. kerület

Budapest is leuk!!! We hadden een best wel een zware trein reis. We vertrokken om 7 uur s avonds. Het begin van de reis was wel chill want laurien en ik hadden ieder 2 stoelen dus konden we uitgebreider zitten. Maar zodra we in Brasov kwamen om ongeveer 11 uur stroomde de trein helemaal vol. Een Roemeense (of Hongaarse) vrouw kwam er bij zitten. Laurien en ik gingen naast elkaar zitten. Door alle geluiden (van onder 4 luidruchtige irritante Roemeense mannen), het felle licht in de trein en door geen mogelijkheid om chill te liggen/zitten was het slapen erg moeilijk. Ook werden de tickets en paspoorten weer midden in de nacht gecheckt. Van slapen kwam dud weinig. Toen we om 9 uur aankwamen in Budapest voelde ik me dan ook alles behalve lekker. Met misselijkheid liep ik sjokkend achter laurien aan op zoek naar een hostel. We gingen gewoon naar de dichtsbijzijnde adressen zoals we in elke stad tot nu toe gedaan hebben. Maar hier in Budapest werkte dat niet helemaal. Telkens wanneer we zogenaamd bij een hostel aankwamen hing er een  briefje met 'for hostel, call this number' en dan een nummer. Tijdens de zoektocht liepen we toevallig langs een hostel die ik niet tussen de adressen had staan. We gingen naar binnen en vroegen of ze plek hadden. Ze hadden wel iets maar dat was voor 17 euro per nacht en onze max was toch echt 15 euro. We vroegen of er in de buurt niet iets anders goedkopers was. Ze stuurde ons 2 straten verder waar een hostel zou zijn waar ze 400 bedden hebben. We slenterde dus verder en kwammen inderdaad bij een hostel terecht. Toen we binnenkwamen leek het echter geen hostel. Het is een 5 verdiepingen gebouw met 2 liften, een bar, een ontbijt buffet, een keuken, een waskamer. We gingen in de rij staan bij de receptie. Toen we aan de beurt waren vroegen we of ze iets voor ons hadden wat niet te duur zou zijn. De vrouw bij de receptie kon ons een 4 persoons vrouwenkamer geven voor 14 euro geven. Wij namen het natuurlijk meteen. Alleen was deze kamer alleen voor 1 nacht. Door sziget, het super druk bezochte festival was het hostel volgeboekt. De vrouw vertelde ons dat als we heel vroeg in de ochtend (6 uur)zouden komen er miss een kamer vrij zou zijn door anuleeringen. We waren al erg blij dat we tenminste 1 nacht een bed zouden hebben. Het was toen kwart voor twaalf en we moesten tot 2 uur wachten voor de sleutel van de kamer. We gingen zitten in de chill lounge waar op de muur de olympische spelen geprojecteerd zijn. Terwijl laurien de spelen keek ben ik voor 2 en een half uur in slaal gevallen. Om 2 uur zijn we toen naar onze kamer gegaan. Ook de kamer was luxe en super mooi en schoon. We legden onze spullen neer en besloten de buurt te verkennen. Meteen tegenover het hostel was een lange straat met een marktje waar vooral sieraden werden gekocht. Ook waren er veel pubs waaronder the pointer pub waar je 1 liter bier voor 490 huf kon krijgen en dus voor 1,75 euro. Daar zijn we natuurlijk even gaan zitten :). Later gingen we weer terug naar het hostel waar laurien vervolgens voor een uurtje in slaap viel. Om half 8 gingen we terug naar the pointer pub om te eten. Voordat we vertrokken liepen we nog langs de receptie waar nu een ander meisje zat. We vroegen weer of ze nog plek had voor 3 nachten en opeens was er plek :) Uiteindelijk hebben we gegeten en 0,7 liter heerlijke aardbeien cocktail achtige limonade gedronken voor 8 euro. We lagen alweer in bed om 11 uur. S ochtends stonden we om 9 uur op om op tijd uit te checken (dat moest omdat we van kamer wisselden) en vervolgens hadden we een heerlijk ontbijt bij het hostel. Even voelde het alsof we in een 5 sterren hotel zaten. Na het ontbijt gingen we op pad. We liepen eerst naar de basiliek. Het kostte 1 euro om naar binnen te gaan dus dat hadden we er wel voor over. Het was zo mooi daar binnen. Prachtige beelden en schilderingen. Er was ook een kapelletje waar de rechter hand van de heilige Stephan lag (creapy). Na de binnenkant te hebben bekeken besloten we voor weer heel weinig ook de koepel te beklimmen. 299 treden verder stonden we dan boven met een prachtig uitzicht. Nadat we weer beneden waren gingen we in de.California coffee company zitten waar we een heerlijke ijskoffie namen en muffin. Na het uittrusten liepen we naar het Parlement gebouw. Ook dit was erg mooi het was alleen jammer dat we niet echt dichtbij konden komen. We liepen daarna weer terug langs het water. Toen we terug kwamen vroegen we voor de sleutel van de nieuwe kamer en daar zitten we nu te chillen. Straks gaan we onze eigen pasta maken in de keuken en we gaan vanavond waarschijnlijk weer de stad bekijken maar dan in het donker. Na de rommel en stank in Boekarest is dit een fantastische verandering :)