Sea Turtle Conservation Bonaire - Reisverslag uit Willemstad, Nederland van Alenka Wels - WaarBenJij.nu Sea Turtle Conservation Bonaire - Reisverslag uit Willemstad, Nederland van Alenka Wels - WaarBenJij.nu

Sea Turtle Conservation Bonaire

Blijf op de hoogte en volg Alenka

24 Augustus 2012 | Nederland, Willemstad

Ik ben alweer een paar dagen op Bonaire. Maar vandaag was absoluut de leukste dag tot nu toe. Dinsdag heb ik vooral heeeel veel uitgerust. De hele dag een beetje in de zon gelegen en gezwommen. s'Avonds hebben we naar de zonsondergang gekeken vanaf het dak met een lekker koud biertje. Daarna hebben we gebarbequed. Woensdag ben ik een beetje in actie gekomen. We hebben een mountainbike gehuurd voor 2 weken voor mij omdat we maar 1 fiets gekocht hebben (ze zijn best duur hier) en die gebruikt mijn zus nog totdat ze weg gaat. Ook zijn moeder en ik naar duikwinkels gegaan om voor mij een duikcursus te regelen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Dive Friends en ik begin morgen al. Ik ben best wel een beetje nerveus aangezien ik het al een keer eerder op mijn 10e heb geprobeerd in nederland alleen toen was de duikschool niet echt op kinderen gericht en vatte ik dingen nogal letterlijk op... Ik dacht dus dat mijn longen zouden ontploffen in het water. Ik weet nu natuurlijk dat het niet kan maar alsnog heb ik een beetje angst in me. Ik hoop dat het goed zal gaan. Mijn ouders gingen duiken woensdag middag dus bleven mijn zus en ik thuis en hebben we naar de zonsondergang gekeken. Toen mijn ouders thuis kwamen gingen we naar Captain Don's waar we aten omdat er daar in een ruimte om 8 uur een presentatie was over schildpadden. De presentatie was door iemand van de Sea Turtle Conservation Bonaire waar mijn zus nu al 2 weken vrijwilliger is. De naam zegt het eigenlijk al. Ze beschermen de schildpadden die naar Bonaire komen om eitjes te leggen en controleren de nesten regelmatig of ze uit zijn gekomen. We aten pizza en ik had een heerlijk spicy pizza met jalapenos :). We waren een kwartier te laat bij de presentatie maar het duurde in totaal 2 uur (beetje lang...) dus we hebben niet veel gemist denk ik. Het was een leuke presentatie want er werd veel nieuws verteld wat ik nog niet wist. Daarna gingen we naar huis en ben ik snel gaan slapen. Hier op Bonaire gaan we vaak vroeg naar bed en staan we vroeg op. Het is opzich het chillst want als je vroeg op staat kun je nog voor de hitte in de middag wat doen. Donderdag gingen mijn zus en ik de stad in fietsen en hebben we daar een heerlijk ijsje gehaald (3 bolletjes XD). We hebben het er wel weer afgefietst want de weg terug naar ons huis is alleen maar berg op dus zwetend en uitgeput kwamen we bij het huis aan. s'Avonds hadden we weer een heerlijk bbq. Vorig jaar toen ik hier was hadden we wel iets vega gevonden voor de bbq maar het was niet te eten. maar sinds kort is er een albert heijn op bonaire die gewoon precies hetzelfde heeft als in nederland, dus ook vega dingen.(het is natuurlijk wel iets duurder) De albert heijn is trouwens exact hetzelfde als in leiderdorp dus het is net alsof ik thuis ben als ik daar rond loop. Na het eten ben ik meteen naar bed gegaan omdat we vanochtend om 6 uur op moesten omdat we met de Sea Turtle Conservation meegingen naar klein Bonaire. We waren met 7 mensen. Sue, van de conservation, Jennifer, een intern bij de conservation, Catalina, heeft een master in marine biologie, mijn zus, ouders, en ik. We hadden om 7 uur afgesproken bij de haven. Daar gingen we met een bootje naar klein bonaire. Toen we er waren aangekomen kregen we een korte uitleg van sue over wat we precies zochten. We moesten zoeken naar sporen van volwassen schildpadden en van baby schildpadjes. Ook moesten we kijken of we nesten zagen. Na ongeveer een half uur vonden we een nest wat waarschijnlijk die nacht was uitgekomen omdat het zand dan ingezakt is. Sue en Jennifer begonnen te graven. We vonden 8 nog levende schildpadjes die we voor even in een emmer deden. Vervolgens werden alle schillen van de uitgekomen eieren geteld en alle (helaas) dode schildpadjes geteld. Daarna mochten we de 8 op het zand los laten. 1 van de 8 was echter heel erg zwak dus die nam mijn moeder als laatste zwemmend ver de zee in en liet hem daar los (dan maken ze nog de meeste kans om het te redden). De andere 7 hoppelde vrolijk naar de zee waar ze uiteindelijk allen weg zwommen. Het was zo gaaf om mee te maken. Ze zijn zo klein maar zo sterk. Ongeveer een uur verder kwamen we weer een nest tegen wat uitgezakt leek. Er was echter een mierennest boven het nest. Jennifer begon met graven maar kwam op de oppervlakte al veel schildpadjes tegen wat betekent dat ze waarschijnlijk die nacht er uit zouden komen. Sue besloot echter het nest te legen vanwege het mierennest. We kwamen helaas veel dode schildpadjes tegen in dit nest maar een hele emmer vol levende die we op het einde allemaal tegelijk los lieten. Er was er weer 1 heel zwak. Ik ben toen met dit schildpadje de zee in gezwommen en heb geprobeerd hem daar tot zwemmen te krijgen maar er zat jammer genoeg niet veel leven meer in hem. Het is heel jammer en droevig om de dode schildpadjes te zien maar ook heel erg mooi om al de levende weg te zien zwemmen. Helaas is het zo dat maar 1 op de 1000 uiteindelijk volwassenheid bereikt. Na ongeveer 4 uur stapten we terug op de boot. Ik zal alle fotos en filmpjes op mijn facebook zetten omdat het me maar niet lukt om fotos op deze site te zetten.

  • 24 Augustus 2012 - 21:11

    Linsey:

    Echt vet Lenk! Heel veel plezier nog! Ben benieuwd hoe het duiken zal gaan! Xx

  • 26 Augustus 2012 - 17:09

    Lottie:

    Schildpadjes uitzetten is zooo gaaf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alenka

I am a 22 year old biology student. After more than 3 years I am finally going back to Sri Lanka to help my friends there.

Actief sinds 13 Juli 2012
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 33990

Voorgaande reizen:

30 Juli 2016 - 03 September 2016

Back to Sri Lanka

06 April 2013 - 02 Juni 2013

8 weeks Sri Lanka

21 Augustus 2012 - 01 Oktober 2012

Bonaire en Amerika

17 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

On The Rails

Landen bezocht: